05.02.2025
Рішення №30дп-25
Про накладення дисциплінарного стягнення на прокурора Березівської окружної прокуратури Одеської області Гушана В.А.

кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокурорів
№30дп-25
05 лютого 2025
Київ
Про накладення дисциплінарного стягнення на прокурора Березівської окружної прокуратури Одеської області Гушана В.А.
Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія
прокурорів (далі – КДКП, Комісія), у складі: головуючого Радзівона
М.О., членів – Бобровник С.В., Булулукова О.Ю.,
Гарбузи Н.В., Коваль К.П., Куриленка Д.В., Мавроді В.В., Мнишенко Є.С.,
Степанової Т.В., розглянувши висновок про наявність дисциплінарного проступку в
діях прокурора Березівської окружної прокуратури Одеської області
Гушана Володимира Анатолійовича у дисциплінарному провадженні № 07/3/2-445дс-60дп-24,
ВСТАНОВИЛА:
1. Відомості про прокурора,
стосовно якого здійснюється дисциплінарне провадження
Гушан Володимир Анатолійович (далі – прокурор Гушан В.А.) в органах
прокуратури працює з серпня 2012 року. З березня 2021 року обіймає посаду
прокурора Березівської окружної прокуратури Одеської області.
До дисциплінарної відповідальності не притягувався, характеризується
позитивно. Неодноразово заохочувався керівництвом Одеської обласної прокуратури.
Присягу працівника прокуратури склав 14 червня 2013 року, з положеннями
Кодексу професійної етики та поведінки прокурорів ознайомлений 27 вересня 2017
року.
2. Відомості
щодо етапів дисциплінарного провадження
До Комісії 30 травня
2024 року надійшла дисциплінарна скарга керівника Одеської обласної прокуратури
Домущея І.В. про вчинення дисциплінарного проступку прокурором Гушаном В.А.
Автоматизованою
системою розподілу для вирішення питання про відкриття або відмову у відкритті
дисциплінарного провадження дисциплінарну скаргу розподілено члену Комісії
Томак М.В., за результатами вивчення якої 05 червня 2024 року прийнято
рішення про відкриття дисциплінарного провадження № 07/3/2-445дс-60дп-24.
За результатами перевірки 26 серпня 2024 року членом Комісії Томак М.В.
складено висновок про наявність дисциплінарного проступку в діях прокурора Гушана
В.А., який передано на розгляд Комісії.
У зв’язку з припиненням повноважень члена Комісії Томак М.В.,
29 серпня 2024 року автоматизованою системою розподілу вказану дисциплінарну
скаргу розподілено члену Комісії Цуркану М.І.
Надалі, у зв’язку із формуванням 04 грудня 2024 року нового повноважного
складу Комісії, автоматизованою системою розподілу 05 грудня 2024 року вказану
дисциплінарну скаргу розподілено члену Комісії Гарбузі Н.В.
Скаржника та
прокурора Гушана В.А. своєчасно та належним чином повідомлено про час і місце
проведення засідань Комісії, відповідно листами від 24 грудня 2024 року № 07/3-1222вих-24,
№ 07/3-1223вих-24, від 10 січня 2025 року № 07/3-55вих-25, № 07/3-54вих-25 та
від 24 січня 2025 № 07/3-110вих-25, № 07/3-109вих-25.
У засіданні
взяли участь прокурор Гушан В.А. та представник скаржника – заступник
начальника відділу кадрової роботи та державної служби Одеської обласної
прокуратури Одабашян С.С.
Рішенням
Комісії від 03 лютого 2025 року № 4дп-25 представниці прокурора Гушана В.А. –
адвокату ОСОБА_1 відмовлено у проведення засідання Комісії за її участі у
режимі відео конференції, а 05 лютого 2025 року під час засідання - у відкладенні
засіданні на інші дату та час. Одночасно у засіданні прокурору Гушану В.А.
відмовлено у задоволенні клопотань про відкладення засідання на інші дату та
час для витребування інформації (процесуального рішення) щодо стану досудового
розслідування у кримінальному провадженні № (конфіденційна інформація) від
20 березня 2023 року, а також виклику в засідання ОСОБА_2.
3. Зміст дисциплінарної
скарги
Слідчим відділом Березівського районного відділу
поліції Головного управління Національної поліції в Одеській області (далі - СВ Березівського РВП ГУНП в Одеській
області) здійснювалося
досудове розслідування у кримінальному провадженні № (конфіденційна
інформація) від 10 серпня 2023 року за фактом збуту бойових припасів, за
ознаками кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою статті 263
Кримінального кодексу (далі – КК) України.
У межах вказаного провадження стосовно ОСОБА_2
здійснено низку негласних слідчих (розшукових) дій (далі – НСРД), проведенням
яких причетності його до вчинення кримінального правопорушення не встановлено.
Тому 17 листопада 2023 року провадження закрито, а 13 грудня 2023 року
знищено матеріали НСРД.
Попри це у період з лютого до березня 2024 року
прокурор Гушан В.А., який визначався старшим групи прокурорів у цьому
кримінальному провадженні та якому достеменно було відомо про результати
досудового розслідування, вступив у позаслужбові стосунки із колишнім
«фігурантом» у наведеному вище кримінальному провадженні ОСОБА_2.
Так, прокурор Гушан В.А. не повідомляючи особі про
закриття провадження та знищення матеріалів НСРД, які проведено стосовно ОСОБА_2,
вів із ним розмови, створюючи у цієї особи враження про те, що досудове
розслідування у провадженні триває, а у справі проводиться низка оперативно-розшукових
заходів. У розмові, яка відбулася 08 березня 2024 року Гушан В.А. повідомив ОСОБА_2,
що на законних підставах співробітники поліції рішення про закриття
кримінального провадження не приймуть. Така інформація стала підставою для
висловлення ОСОБА_2 прокурору Гушану В.А. пропозиції про надання
неправомірної вигоди працівникам правоохоронного органу. У відповідь Гушан
В.А., з метою вирішення питання про закриття кримінального провадження, надав
обіцянку ОСОБА_2 звернутися до відповідних службових осіб.
Надалі ОСОБА_2 повідомив про такі факти Управління
Служби безпеки України в Одеській області (далі – УСБ України в Одеській
області).
З огляду на викладене скаржник вважав, що прокурором
Гушаном В.А. грубо порушено правила прокурорської етики, а також ним вчинено
дії, які порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його
об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності
органів прокуратури, що є підставою для його притягнення до дисциплінарної
відповідальності на підставі пунктів 5, 6 частини першої статті 43 Закону України
«Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII (далі – Закон № 1697-VII).
4. Обставини,
встановлені під час здійснення дисциплінарного провадження
Заслухавши доповідача – члена Комісії Гарбузу Н.В., прокурора Гушана
В.А., представника скаржника Одабашяна С.С., який підтримав доводи
дисциплінарної скарги, вивчивши висновок, дослідивши матеріали перевірки,
Комісією встановлено таке.
Підставами для початку досудового
розслідування у кримінальному провадженні № (конфіденційна інформація) стала заява особи
про факти збуту ОСОБА_2 на території Березівського району Одеської області
бойових припасів.
Досудове розслідування у цьому
кримінальному провадженні здійснено слідчими СВ Березівського РВП ГУНП в
Одеській області за фактом вчинення кримінального правопорушення, передбаченого
частиною першою статі 263 КК України, а процесуальне керівництво – групою
прокурорів Березівської окружної прокуратури Одеської області, старшими у якій
11 серпня 2023 року визначено прокурора ОСОБА_3, а з 08 вересня 2023 року
прокурора Гушана В.А.
За результатами досудового розслідування
17 листопада 2023 року органом досудового розслідування кримінальне провадження
закрито на підставі пункту 2 частини першої статті 284 Кримінального
процесуального кодексу (далі – КПК) України.
Листом старшого слідчого СВ
Березівського РВП ГУНП в Одеській області ОСОБА_4, датованого 21 листопада 2023
року № 62/13138, особу, яка є заявником про злочин у кримінальному провадженні поінформовано
про прийняте рішення у провадженні.
Листом прокурора Гушана В.А. від 18
березня 2024 року № 54-940вих-24 ОСОБА_2 відповідно до вимог статті 253 КПК
України повідомлено про тимчасове обмеження його конституційних прав,
проведення стосовно нього низки НСРД, а також знищення їх матеріалів.
Листом заступника начальника УСБ
України в Одеській області ОСОБА_5, зареєстрованим в обласній прокуратурі 19
березня 2024 року за № 17398-24, керівника Одеської обласної прокуратури
повідомлено про розголошення прокурором Гушаном В.А. інформації з обмеженим
доступом стосовно факту проведення слідчих (розшукових) дій та НСРД у межах кримінального
провадження.
На підставі цього листа наказом
керівника Одеської обласної прокуратури Домущея І.В. від 20 березня 2024 року №
67 призначено та проведено службове розслідування під час якого відібрано
пояснення у прокурора Гушана В.А.,
начальника Березівського РВП ГУНП в Одеській області ОСОБА_6, заступника
слідчого відділу цього ж районного відділу поліції ОСОБА_7, слідчого ОСОБА_4,
оперуповноваженого УСБ України в Одеській області ОСОБА_8 та ОСОБА_2, яким
надано ініціативний запис розмов між ним та прокурором Гушаном В.А., а також
зібрано інші матеріали, які вказували на вчинення прокурором дисциплінарного
проступку.
Співробітники поліції ОСОБА_6, ОСОБА_7
та ОСОБА_4 надали пояснення щодо здійснення слідчим відділом Березівського РВП
ГУНП в Одеській області досудового розслідування у кримінальному провадженні
№ (конфіденційна інформація). Зокрема повідомили про факт
отримання ухвал, якими надано дозволи на проведення низки НСРД у провадженні,
зміну 08 вересня 2023 року групи прокурорів у цьому провадженні та
результатів досудового розслідування у ньому. Жоден із них не підтвердив
можливих фактів позаслужбового спілкування
із ОСОБА_2 чи прокурором Гушаном В.А.
ОСОБА_2 підтвердив факти спілкування з
прокурором Гушаном В.А. щодо стану досудового розслідування у кримінальному
провадженні, зареєстрованому за фактом незаконної реалізації бойових припасів.
Також зазначив, що під час розмов Гушан В.А. повідомив його про досудове
розслідування у кримінальному провадженні, яке здійснюється за фактом
незаконного збуту вогнепальної зброї й у якому він, ОСОБА_2, є «фігурантом», а
також про здійснення стосовно нього НСРД, дію яких неодноразово могло бути
продовжено, про можливе проведення інших слідчих дій, як то обшуки за місцем
проживання, тощо. Водночас у розмовах із прокурором ОСОБА_2 заперечив факти
вчинення ним злочину. Також Гушан В.А. попередив про необхідність додержання
обережності спілкування у телефонних розмовах та спілкування лише з
використанням мессенджерів - застосунків технічних приладів. Після чого ОСОБА_2
запитав у нього яким чином можливо вирішити питання, на що Гушан В.А. повідомив
проте, що вказане питання за пляшку коньяку не вирішити, співробітники поліції за
вирішення цього питання «загилять» (забажають неправомірну вигоду) одну тисячу
доларів США. Одночасно Гушан В.А. не гарантував позитивного вирішення
цього питання. Проте повідомив про здійснення відповідного контролю з його
боку. Після цієї розмови ОСОРБА_2 звернувся до УСБ України, грошові кошти він
нікому не передавав.
Вознюк С.Г. також вказав, що розмови із
прокурором Гушаном В.А. фіксувалися ним за допомогою технічних засобів, запис
яких ним долучено до своїх пояснень.
ОСОБА_8 надав пояснення аналогічні
поясненням ОСОБА_2, підтвердив факт звернення цієї особи до УСБ України в
Одеській області з інформацією про неправомірні дії прокурора Гушана В.А.
Оглядом матеріального носія інформації
DVD-R 4.7Gb, який долучено до матеріалів дисциплінарного провадження
встановлено, що на ньому збережено три аудіо файли МР3 ініціативних записів
зустрічей (розмов) двох осіб, які відбулися між ОСОБА (ОСОБА_1/2) та прокурором
Гушаном В.А. (ОСОБА_2), прослуховуванням яких встановлено наступне.
Файл МР3 (1) тривалість запису 09хв
04с:
На аудіозаписі зафіксовано розмову де
ОСОБА (ОСОБА_1/2) повідомляє ОСОБА_2 про
відому інформацію щодо проведення стосовно нього НСРД, а також з’ясовує
варіанти закриття провадження, а ОСОБА_2 надає поради про «обмеження
висвітлення» інформації у телефонних розмовах, а також обіцянку дізнатися
деталі провадження.
Зокрема ОСОБА (ОСОБА_1/2): «...я ж тобі
кажу, він начав мені … чесать, вони там і писали мене, і прослуховували, і …, і
якісь бумаги він підписував… я щоб ти понімав даже зараз з лєвих номерів не
беру телефон...», на що ОСОБА_2 : «та нє ти собі бери, що я скажу, главне ніде
не влазь, ні на які ці... Я ж кажу подожди якесь врємя, считай місяці три».
Далі, ОСОБА (ОСОБА_1/2): «ти мені скажи, есть варіант вобщє узнать еслі шо как
би і … цю тєму как би закрить вобщє… Ти ж бачиш, я даже з тобою по ватсапу
говорю», на що ОСОБА_2: «старайся якщо якісь ці, ділові моменти, не по телефону, телеграм, ватцап чи… Я спробую
до начальника підійти, шоб наших попитав …Бо обично пишуть так, шо у фабулі ні
фамілії, нічого немає». У свою чергу ОСОБА (ОСОБА_1/2): «Я ж говорю. Блін,
Вовчик, що я можу сказать, я ж говорю, я можу тебе тільки просить узнать за ту
… Ну мене ця ситуація по телефону,
взагалі вибила. Я кажу, рєбята, по мінімуму звоніть, бо … його знає, що там
твориться, понімаєш? Короче, Вовчик, я тоді погріб, якщо можна узнай мені за цю
… шоб просто еслі шо, є ж варіант цю
… закрить?», на що ОСОБА_2: «Ну я так і хотів, не вспів ще дойти до нього. То
його нема на місці, то я в суді. Нууу як, якшо це обласне дєло, то це нада
чуть-чуть преджать, вони самі його закриють, тіпа не реалізований …».
Файл МР3 (2) тривалість запису 04 хв
35с:
У розмові ОСОБА_2 з’ясовує у ОСОБА (ОСОБА_1/2)
прізвище, повідомляє про наявність
провадження стосовно «ОСОБА_2», свої дії щодо з’ясування часу відкриття
провадження, отримання дозволів на проведення НСРД та частково способи їх
проведення, про спілкування із співробітниками поліції про обставини
провадження, надання порад про відповідну поведінку особи за умови якої
провадження може бути закрито, а також
свої судження щодо розвитку подій під час отримання тієї чи іншої інформації
під час проведення НСРД, тощо.
Зокрема ОСОБА_2: «В тебе ж фамілія
«Костюнін»?», на що ОСОБА (ОСОБА_1/2): «Нє, в мене «Вознюк». ОСОБА_2: «В тебе «ОСОБА_2»?»,
ОСОБА(ОСОБА_1/2) : «Да, у мене фамілія «ОСОБА_2», а Саньки – «Костюнін», на що
ОСОБА _2: «Тоді вже хуже. Бо я питав по цьому…казали нема, по «Вознюку» якраз
єсть провадження. Ну воно в нас. Райотдєл робив, я ж вчора з начальником
райотдєла… Да… З райотдєла встрічався». Особа (ОСОБА_1/2): «...і шо тепер?», на
що ОСОБА_2: «Ну нічого страшного. Та шо, я ж кажу, поморозся якесь врємя та
вони його закриють, там всьо равно … всьо». Тоді, ОСОБА (ОСОБА_1/2) питає: «Так
ти мені скажи, вони грубими словами, всьо-таки можуть мене і сєйчас писать ще,
да? Пока це все врємя йде, ілі как?», на що ОСОБА_2: «Да, я сьогодні подивлюсь
скільки, коли воно було зарєстроване, коли брали ті прослушки, вони на два
місяці беруться». ОСОБА (ОСОБА_1/2): «….Шо він міг подпісать вобщє, ти мені
скажи?», на що ОСОБА_2: «…заяви там всякі, дозвіл на прослушку, бо його ж тоже
типу слухають. Вони ж слухають обох». На питання ОСОБА (ОСОБА_1/2) щодо
здійснення дій спрямованих на закриття провадження, ОСОБА_2: «Подождать чуть-чуть».
У свою чергу ОСОБА (ОСОБА_1/2): Давай ілі …, я не знаю … Ну чуть-чуть, Вова, а
де гарантія, що …, щас там … не знаю, я ж не знаю, я ж говорю, я … до…я з ким,
і до… я про шо, і шо понімаєш, а вдруг візьмуть повторно цю …?», на що ОСОБА_2:
«Шо там, геть біда? Не наркотіки, не оружиє, не взятки?», у свою чергу ОСОБА (ОСОБА_1/2):
«Нє, не наркотіки, нє … Просто … щоб мене, а єслі мене вдруг запустять по
второму кругу, може буть таке?», на що ОСОБА_2: «нє, а смисл? По-второму кругу,
це допустім єслі єсть … єслі слухали по патронам, а почули про наркотіки, вот
тоді могли б ше … вот так работає. Я ж кажу, єслі в тебе були б якісь
мутки. Бач, я думав, шо ти цей – Костюнін …».
Файл МР3 (3) тривалість запису 31хв
13с:
Розмова під час якої ОСОБА (ОСОБА_1/2) неодноразово звертається до ОСОБА_2 щодо
з’ясування питання про можливість закриття провадження на що ОСОБА_2 відповідає
про відсутність у цьому сенсу, оскільки особа на яку натякає ОСОБА (ОСОБА_1/2)
є «опером», а дозволи на здійснення НСРД надає суд, разом із цим питання про
закриття провадження вирішиться саме по собі. Одночасно ОСОБА_2 говорить про
те, що таке питання «за пляшку коньяку» не вирішується. На зміст такої розмови вказує таке.
ОСОБА (ОСОБА_1/2): «Кажи мені, щось не
так. Чи не питав? Вовчік, ти мені скажи. Я буду спокійно спать … понімаєш? Мене
більше інтересує той вопрос щоб мене опять в оборот не взяли. Пацани отвічають
за то шо потом уже не буде ніякої … Де гарантія шо потом опять якась … не
вилізе і вони не візьмуть повторно? Я ж понімаю, що вони єслі взяли мене в
оборот, то значить лібо можуть щось, як ти ж казав, що можуть взяти поновлення?
Я буду понімать, що там дєйствітєльно все закрито, а не вдруг там вісячки. А
вони можуть ще раз напрягти щоб він там, грубими словами, ще якусь повторну …
там написав? Я ж говорю мені б все це дєло закрить…шо з ментами перетерти. То
вони щас захочуть ну напрімєр там рубль,
… Я ж говорю – рубль, но я буду знать шо там на вєрочку всьо шито-крито. Та
понятноє дєло, я їх там нікого не знаю, почему я і спросив, есть хтось через
кого можна хотя би, з ким пообщаться, решиіть вопрос, закрить. Раз це з
мінтами, …, я готов отдать, но я буду знать шо я буду спать спокойно рішать
свої дєла дальше.Я ж кажу, мені лучше закрить і забуть, щоб я собі не парився і
спокійно собі дальше работав. Вовчік, мені принципіально, я хочу спокійно
ходить і не оглядуватись мені так буде спокойно. Я понімаю, що рєшається, но
надо найти просто человєка…».
На це ОСОБА_2: «За твій вопрос, я ж
кажу, я так із далека зайшов, вони крутять носом. Ну, як тобі сказать, смислу
великого не бачу шось рішать. Єслі рішать, то це конешно вони щас загилять, не
менше рубля. Я ж кажу, я в цьому смислу не бачу. Осторожнічай, і воно так і так
само собой. Я думаю шо єслі з первого раза не получиться, то … то формулу вони
мінять не будуть. Я ж кажу, єслі ти допустим там продав патрони, то взяли б
тоді ще раз, щоб робити втору закупку. При второй закупці вже задержувать. Ну
просто обично шо. Да ну вот допустім
взяли цю прослушку, там нічого не получилось, ну тай усьо, закрили. На тому
кончилось. Ну я якби спросити можу, но я ж кажу..і мені стрьомно, я тут себе
подставляю. Та нє. Я ж кажу суд не дасть повторно якщо перва не влізла. Вони не
самі ці прослушки включають, вони в суді їх беруть … розрішенія. Дивись, тобі з
цим вообщє общаться смислу немає, він нічого не рішає, він просто опєр. Ну у
начальника, да. Я ж не кажу, що там конкретно скільки-то. Я кажу, що рубль.
Менти такі, що за бутилку коньяка не получиться. Я ж кажу, я начав з того, що
ну лічно я в цьому смислу не бачу, отдавать якійсь дєньгі за рєшеніє вопроса,
який і так сам собой рішиться. Я ж кажу я за себе тоже переживаю, за таке
рєшеніє вопроса мені може влетіть больше чем тобі за патрони. Ну понятно, що
немає нерішаємих вопросів. Просто я ж кажу, щоб я тоже просто спокойно ходив».
Із доповідної записки, яку складено під
час службового розслідування членом комісії із службового розслідування -
начальника відділу обласної прокуратури ОСОБА_9 вбачається таке.
Ознайомленням із матеріалами, які
зберігалися в РСО Березівської окружної прокуратури Одеської області
встановлено, що прокурором ОСОБА_3 погоджено клопотання про проведення низки
НСРД у кримінальному провадженні № (конфіденційна інформація), які проведено у період з 14 серпня до 08 грудня
2023 року на підставі відповідних ухвали та постанови прокурора. За результатами
проведених НСРД їх матеріали знищено.
Відповідно до
наказу керівництва окружної прокуратури від 12 січня 2023 року № 3-РСО, у
період відсутності з поважних причин (відпустка, відрядження, хвороба тощо)
головного спеціаліста з питань захисту державної таємниці в окружній прокуратурі
ОСОБА_10 виконання її обов’язків покладалися на прокурора Гушана В.А., який має
допуск до державної таємниці за формою 2.
Наказом керівника
окружної прокуратури від 06 вересня 2023 року № 20к ОСОБА_10 надано частину
щорічної відпустки тривалістю 5 календарних дів з 18 до 22 вересня 2023 року, а
виконання її обов’язків у цей період покладено на прокурора Гушана В.А.
Відомостей про ознайомлення членів групи із матеріалами НСРД не виявлено.
Одночасно, із
довідки у кримінальному провадженні, наданої на запит члена Комісії, яка
складена за підписом прокурора Гушана В.А., окрім інформації про перебіг
досудового розслідування у кримінальному провадженні вбачається, що 08 грудня
2023 року до окружної прокуратури надійшли протоколи проведених НСРД. Проведеним
комплексом НСРД інформації, яка
вказувала на причетність ОСОБА_2 до вчинення кримінального правопорушення не
встановлено. Тому 11 грудня 2023 року заступником керівника окружної
прокуратури прийнято постанову про знищення матеріалів НСРД, що виконано Березівським
РВП ГУНП в Одеській області 13 грудня 2023 року. Із матеріалами НСРД
ознайомлювалися заступник керівника окружної прокуратури ОСОБА_3, яким раніше
погоджено клопотання про проведення НСРД та прокурор Гушан В.А.
Про обставини здійснення процесуального
керівництва у кримінальному провадженні № (конфіденційна інформація) та
досудового розслідування надано пояснення членами групи прокурорів у цьому
провадженні, зокрема, заступником керівника Березівської окружної прокуратури
Одеської області ОСОБА_3 та прокурорами цієї ж прокуратури ОСОБА_11 та ОСОБА_12.
Прокурор ОСОБА_3 пояснив, що з 11
серпня до 08 вересня 2023 року його було
визначено процесуальним керівником у кримінальному провадженні у межах якого
ним погоджено клопотання слідчого про проведення НСРД, яке надалі задоволено
ухвалою слідчого судді. Також ним 22 серпня 2023 року винесено постанову про
контроль за вчиненням злочину. Проведеними НСРД позитивного результату для
кримінального провадження не досягнуто. Надалі кримінальне провадження закрито.
Перевірка законності його закриття ОСОБА_3 не здійснювалася.
Прокурори ОСОБА_11 та ОСОБА_12
пояснили, що з вересня 2023 року вони були членами групи прокурорів у
згаданому провадженні, проте його матеріалів не вивчали, процесуальних рішень
не приймали.
Прокурорами Генеральної інспекції Офісу
Генерального прокурора здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № (конфіденційна
інформація), розпочатому за фактом можливих неправомірних дій працівників
прокуратури Одещини, які призвели до розголошення державної таємниці, за
ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого частиною першою
статті 328 КК України.
На виконання вимог статті 222 КПК
України старшим групи прокурорів у цьому кримінальному провадженні ОСОБА_13,
Комісії надано дозвіл на розголошення відомостей досудового розслідування у
вказаному вище кримінальному провадженні. Одночасно із цим до Комісії
направлено окремі матеріали досудового розслідування, зокрема протокол допиту ОСОБА_2
від 12 квітня 2024 року. Під час допиту вказаною особою підтверджено пояснення, які надавалися ним
під час службового розслідування.
На час завершення перевірки доводів дисциплінарної
скарги досудове розслідування у кримінальному провадженні тривало.
5. Пояснення прокурора
Під час засідання Комісії
прокурор Гушан В.А. підтвердив вчинення ним дисциплінарних проступків, зокрема
порушення правил прокурорської етики, що полягало у зустрічах із колишнім
фігурантом у кримінальному провадженні № (конфіденційна інформація) та обговоренням із ним питань, які
стосувалися кримінального провадження та кримінального процесу.
Одночасно прокурор
Гушан В.А. заперечив факти розголошення державної таємниці, а також корупційної
складової у його діях під час зустрічей та розмов із ОСОБА_2, а самі розмови
були наслідком товариських стосунків із ним.
Прокурор вважав,
що стосовно нього здійснено провокацію на що опосередковано вказують відомості
протоколу допиту свідка ОСОБА_2, допит якого проведено в межах кримінального
провадження № (конфіденційна
інформація). Акцентував увагу на тому, що допит свідка проведено у службовому
автомобілі УСБ України в Одеській області, що на його думку є підозрілим, оскільки виключає технічну
можливість здійснення цієї процесуальної дії.
Разом із цим, на питання членів Комісії
повідомив, що із відповідними заявами до правоохоронних органів не звертався,
оскільки не мав даних, які б відображали інформацію про можливе вчинення стосовно
нього кримінального правопорушення. Зокрема, заяв особи чи відповідного листа
представників територіального УСБ України.
Також прокурор навів
порівняльну характеристику висновку члена Комісії із висновком службового
розслідування, а також стенограми розмов між ним та ОСОБА_2. Вважав, що зміст
та висновки цих документів суттєво різняться між собою. Зокрема, звертав увагу
Комісії на те, що у висновку члена Комісії Томак М.В. міститься
інформація, яка, на його думку, не розкриває суті розмов із вказаною особою,
тобто є такою, що вирвана із їх контексту. Звернув увагу Комісії про
відсутність у риториці його відповідей ОСОБА_2 мети спрямованої на прийняття
будь-яких пропозицій, а також надання цій особі обіцянок, пов’язаних із
вчиненням протиправних дій тощо. Навпаки, він упродовж зафіксованих ОСОБА_2
розмов, повідомляв його про недоцільність вирішення питань пов’язаних із
досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні стосовно нього.
На питання членів
Комісії Гушан В.А. зазначив про відсутність у нього на момент перших зустрічей
із ОСОБА_2 відомостей про закриття кримінального провадження у якому той
фігурував, оскільки не володів інформацією про яке кримінальне провадження йде
мова.
Навів доводи, які
на його думку, жодним чином не вказують на розголошення ним таємниці, що
охороняється законом, яка стала відомою йому під час виконання повноважень.
Вказав на відсутність у нього відповідного процесуального статусу в кримінальному провадженні № (конфіденційна інформація) та загалом
інформації про результати досудового розслідування у ньому.
На питання членів
Комісії повідомив, що із ОСОБА_2 зустрічався більше ніж три рази, окрім
зафіксованих ОСОБА_2 розмов, які відбулися у другій половині лютого 2024 року,
22 лютого 2024 року та 8 березня 2024 року, завжди ініціатором зустрічей був ОСОБА_2.
Відмовити йому Гушан В.А. не міг з огляду на стосунки між ними, які вважав
товариськими, а також заслуги цієї особи перед Батьківщиною.
Гушан В.А. також
зазначив, що усвідомив факт грубого порушення ним правил прокурорської етики
та вчинення дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його
об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності
органів прокуратури, оскільки він не мав
допускати спілкування із ОСОБА_2 з приводу зазначених обставин. Одночасно із
цим звернув увагу, що під час розмов він поводив себе чемно, не допускав висловлювань обсценної
лексики чи образливих висловів у бік тієї чи іншої особи. Запевнив Комісію про
відсутність у нього умислу на вчинення будь-якого правопорушення.
5.1
Пояснення представника скаржника
Представник скаржника підтримав доводи
дисциплінарної скарги, погодився із висновком про наявність у прокурора Гушана
В.А. дисциплінарного проступку.
На запитання членів
Комісії надав позитивну характеристику прокурору. Зокрема пояснив, що в
прокурора Гушана В.А. є певні досягнення у роботі, відсутні скарги колективу чи
нарікання щодо його роботи з боку керівництва окружної прокуратури, а також про
відсутність у нього дисциплінарних
стягнень.
6. Правові
джерела, що підлягають застосуванню, та мотиви ухваленого Комісією рішення
Надаючи юридичну оцінку діям прокурора,
Комісія виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції
України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові
особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що
передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною
четвертою статті 19 Закону № 1697-VII прокурор зобов’язаний діяти лише на
підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України,
додержуватися правил прокурорської стики, зокрема не допускати поведінки, яка
дискредитує його як представника прокуратури та може зашкодити авторитету
прокуратури.
Згідно із підпунктом
«е» пункту 1 частини першої статті 3 Закону України «Про запобігання корупції»
від 14 жовтня 2014 року № 1700-VII (далі – Закон № 1700-VII) посадові та
службові особи органів прокуратури є суб’єктами, на яких поширюється дія цього
Закону.
Відповідно до статті
43 Закону № 1700-VII на прокурорів, як суб’єктів, на яких поширюється дія
цього Закону, встановлено заборону на розголошення і використання в інший спосіб
конфіденційної та іншої інформації з обмеженим доступом, що стала їм відома у
зв’язку з виконанням своїх службових повноважень та професійних обов’язків,
крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до статті
1 Кодексу професійної етики та поведінки прокурорів, затвердженого 27 квітня
2017 року всеукраїнською конференцією прокурорів (далі – Кодекс) одним із завдань цього Кодексу є формування принципової
морально-правової позиції у взаєминах з громадянами, колегами, керівниками та
підлеглими.
Відповідно до
коментаря до цього Кодексу ця стаття визначає головні складові загальної мети
Кодексу, яка полягає у дотриманні прокурорами високих етичних ціннісних
орієнтирів у своїй службовій діяльності та приватному житті, що відповідають
суспільним очікуванням стосовно образу прокурора. Так, суспільство очікує від
прокурорів належної поведінки, що відповідає високим стандартам моралі та
етики, під час виконання ними службових повноважень та поза службою. Ці
суспільні очікування не зводяться лише до певного стандарту поведінки, якого
мають додержуватися прокурори, як у власних інтересах, так і в інтересах усього
суспільства. Вони стосуються свідомої доброчесності на персональному рівні.
Частиною другою
статті 12 Кодексу визначено, що прокурор зобов’язаний не розголошувати і не
використовувати в інший спосіб конфіденційну та іншу інформацію з обмеженим
доступом, що стала йому відома у зв’язку з виконанням своїх службових
повноважень та професійних обов’язків, крім випадків, встановлених законом.
Частинами першою та
другою статті 11 Кодексу визначено, що прокурор повинен постійно дбати про свою
компетентність, професійну честь і гідність. Своєю доброчесністю,
принциповістю, компетентністю, неупередженістю та сумлінним виконанням
службових обов’язків сприяти підвищенню авторитету прокуратури та зміцненню
довіри громадян до неї. При виконанні службових обов’язків прокурор має дотримуватись
загальноприйнятих етичних норм поведінки, спрямовувати свої дії на захист
публічних інтересів і відмову від превалювання приватного інтересу, бути
взірцем доброчесності, вихованості і культури.
Статтею 21 Кодексу
визначено, що прокурор діє на підставі закону, неупереджено, незважаючи на
приватні інтереси, особисте ставлення до будь-яких осіб, на свої ідеологічні,
релігійні або інші особисті погляди чи переконання.
Прокурору слід
уникати особистих зв’язків, фінансових і ділових взаємовідносин, що можуть
вплинути на неупередженість і об’єктивність виконання професійних обов’язків,
дискредитувати його як представника прокуратури, не допускати дій, висловлювань
і поведінки, які можуть зашкодити його репутації та авторитету прокуратури,
викликати негативний суспільний резонанс.
Згідно з
усталеною практикою Комісії до дій, що порочать звання прокурора і можуть
викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та незалежності, у
чесності та непідкупності органів прокуратури віднесено: вчинення дій, що
містять ознаки корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших
кримінальних правопорушень; умисне приховування достовірної інформації про
вчинення іншим прокурором дій, що порушують Присягу прокурора чи вимоги Кодексу
професійної етики та поведінки прокурорів; протиправні позаслужбові стосунки –
використання прокурором своїх службових повноважень або службового статусу та
пов’язаних із цим можливостей на користь своїх приватних інтересів або
приватних інтересів третіх осіб; порушення прокурором вимог, заборон та обмежень,
встановлених Законами України «Про запобігання корупції», «Про прокуратуру»;
добровільне та свідоме перебування прокурора в умовах воєнного часу на
території ворожої держави, перехід на сторону ворога або вчинення дій в
інтересах ворога або окупаційної влади, зайняття колабораційною діяльністю;
керування транспортними засобами у стані алкогольного сп’яніння та/або відмова
від проходження огляду з метою виявлення стану сп’яніння, некоректне та
непристойне поводження.
Перелік аналогічних
дій, які віднесено до тих, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та
незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури надано і у
пункті 2 розділу І Порядку організації роботи з питань внутрішньої безпеки в органах
прокуратури України, затвердженого наказом Генеральної прокуратури України від
13 квітня 2017 року № 111.
Відповідно до
Переліку відомостей, що становлять службову інформацію та можуть міститися в
документах органів прокуратури України, який затверджено наказом Генерального
прокурора від 09 грудня 2020 року № 578 (із змінами) до службової інформації
належить відомості, що містяться в наказах та інших управлінських актах, а
також доповідних записках, рапортах, довідках, інформаційних листах, аналізах,
узагальненнях, документах прокурорського реагування, методичних документах,
відомчій кореспонденції та інших документах, для створення яких
використовується службова інформація та/або інформація, пов’язана із
кримінальними провадженнями; відомості, у яких розкриваються форми та методи
здійснення прокурорської діяльності, тактика слідчих дій; відомості (за
сукупністю), які зберігаються на матеріальних носіях інформаційної бази даних
Єдиного реєстру досудових розслідувань тощо.
Пунктами 1, 3
Керівних принципів, що стосуються державних обвинувачів, які прийняті восьмим
конгресом Організації Об’єднаних Націй з попередження злочинності та поводження
з правопорушниками (Гавана, Куба, 27 серпня – 07 вересня 1990 року) наголошено, що
особи, відібрані для здійснення судового переслідування, повинні мати високі
моральні якості та здібності, а також відповідну підготовку та кваліфікацію.
Особи, які здійснюють судове переслідування, будучи найважливішими
представниками системи відправлення кримінального правосуддя, завжди зберігають
честь та гідність своєї професії.
Верховним Судом у
рішенні від 18 лютого 2019 року (справа № 9901/721/18) наголошено, що правила
професійної етики та поведінки прокурорів, є обов’язковими для прокурорів при
виконанні своїх службових обов’язків та поза службою. Прокурор зобов’язаний не
допускати будь-яких проявів, які можуть створити враження корупційних, у тому
числі: вступати у позаслужбові стосунки з метою використання службових
повноважень або службового становища. До дій, що порочать звання прокурора і
можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та незалежності,
у чесності та непідкупності органів прокуратури, належать, зокрема, протиправні
позаслужбові стосунки – використання прокурором своїх службових повноважень або
службового статусу та пов’язаних із цим можливостей на користь своїх приватних
інтересів або приватних інтересів третіх осіб.
Окрім цього, згідно з
Стандартами професійної відповідальності та викладенням основних обов’язків та
прав прокурорів, прийнятих Міжнародною Асоціацією прокурорів 23 квітня 1999
року, прокурори зобов’язані завжди підтримувати честь та гідність професії,
вести себе професійно, відповідно до закону, правил та етики їх професії, в
будь-який час дотримуватись найбільш високих норм чесності.
Дисциплінарне провадження стосовно прокурора Гушана
В.А. відкрито у зв’язку з можливим вчиненням ним дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його
об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності
органів прокуратури, а також одноразовим грубим порушенням правил прокурорської
етики.
Оцінку його дій Комісією
проведено у межах своєї компетенції через призму відповідності чи
невідповідності його дій нормам чинного законодавства та інших нормативно
правових актів.
Тому оцінивши дії
прокурора Гушана В.А. Комісія дійшла висновку про наявність
порушень прокурором приписів чинного законодавства та інших нормативно правових
актів, відповідно наявність у його діях дисциплінарних проступків.
Наявність статусу
прокурора покладає на особу посилену відповідальність, оскільки така особа є
публічною, наділена владою та в очах суспільства представляє інституцію в
цілому, а тому недопущення поведінки, що може зашкодити репутації, є однією із
головних складових етичності прокурора. Отже прокурори зобов’язані завжди
підтримувати честь та гідність професії, вести себе професійно, відповідно до
закону, згідно з правилами та етикою їх професії, в будь-який час дотримуватися найбільш високих
норм чесності.
Згідно із
повноваженнями, на виконання яких прокурори свідомо погодились, вступаючи на
службу в органи прокуратури, вони самостійно, неупереджено та відповідно до
закону приймають обмеження стосовно права обговорювати справи, які вони ведуть.
Посилена відповідальність
на прокурора покладається і поза межами служби, під час приватного спілкування,
як із сторонніми особами так із членами сім’ї, товаришами тощо.
Прокурор повинен
уникати особистих зав’язків, фінансових і ділових взаємовідносин, що можуть
вплинути на неупередженість і об’єктивність виконання професійних обов’язків.
Етичні норми
поширюються на службову сферу, а також на приватне життя прокурора, включають у
себе як правила професійної діяльності в усіх аспектах, так і вимоги
спеціального й загального законодавства і моральні засади суспільного життя.
Зазначені норми формують стандарт поведінки, яка має бути взірцем законності,
справедливості, дисципліни, людяності, порядності, ввічливості, сприяти довірі
й повазі суспільства до органів прокуратури і представників цієї професії. З
огляду на це можна дійти висновку, що визначальним для прокурора має бути
необхідність уникнення саме тих взаємовідносин, які можуть вплинути на
неупередженість і об’єктивність виконання прокурором професійних обов’язків та/або
дискредитувати його. Одночасно неважливо, з яким суб’єктом виникають такі
відносини.
Прокурорами слід
уникати позаслужбових стосунків, із особами, у тому числі стосовно яких у
певному кримінальному провадженні проводилися НСРД, спрямовані на документування
її причетності до вчинення злочинів та/або їх матеріали знищено, а провадження
у якому їх проведено – закрито. Також не допускати витоку інформації, яка стала
відома під час виконання службових обов’язків, навіть із особами із якими у
прокурорів наявні близькі (сімейні), дружні (товариські) стосунки.
Під час комунікації
прокурори мають забезпечити недопущення порушення прав захисту шляхом
розголошення таємної чи конфіденційної інформації. Вони так само повинні
стежити за недопущенням передачі інформації, яка суперечить завданням
досудового розслідування та повідомляти про прийняття певних процесуальних
дій/рішень виключно у встановлений законом спосіб.
Інформація, що
містить відомості досудового розслідування, надається лише з письмового дозволу
слідчого або прокурора у визначеному ними обсязі та в порядку, визначеному в
КПК України (статті 56, 60, 222, 253 та інші). Однак це не означає, що прокурор
може вільно розпоряджатися цією інформацією, самостійно і на власний розсуд
поширюючи її, адже для цього йому потрібно дотримуватися процесуальної форми.
Прокурор зобов’язаний
трактувати право на доступ до службової інформації (інформацію і документи,
надані йому) відповідно, з належною конфіденційністю. Правило прокурорської
етики, закріплене у частині другій статті 12 Кодексу професійної етики та
поведінки прокурорів, покладає на прокурорів обов’язок збереження
конфіденційної та іншої інформації з обмеженим доступом, що стала йому відома у
зв’язку з виконанням своїх службових повноважень та професійних обов’язків,
крім випадків, встановлених законом (зокрема до таких можна віднести надання
свідчень під час допиту як свідка тощо). Згідно зі статтею 43 Закону України
«Про запобігання корупції» прокурори не розголошують і не використовують в
інший спосіб конфіденційну та іншу інформацію з обмеженим доступом, що стала їм
відома у зв’язку з виконанням своїх службових повноважень та професійних
обов’язків, окрім випадків, встановлених законом.
Разом із цим, Комісія
вважає, що прокурором Гушаном В.А. в описаній у дисциплінарній скарзі ситуації
не дотримано обов’язків щодо збереження відомостей, що становлять службову
інформацію та стали відомі йому у зв’язку з виконанням службових обов’язків.
Аналізом матеріалів
дисциплінарного провадження та пояснень прокурора Гушана В.А. по суті доводів
дисциплінарної скарги, опрацюванням повноважень, прав та обмежень суб’єкта
певних повноважень надає змогу виснувати, що прокурор не
повинен був допускати витоку (розповсюдження) службової інформації, яка стала
йому відомою у зв’язку із наявним у
нього статусом прокурора. Адже товариське спілкування із ОСОБА_2, як на тому
наголошено Гушаном В.А., не надавало прокурору права розповсюдження відомостей досудового розслідування у спосіб
не передбачений законодавством. Одночасно із цим прокурор взагалі не повинен
був допускати позаслужбових стосунків із особою, яка на його думку, була
ініціатором та провокувала його на вчинення тих чи інших протиправних дій.
Тому аналізом
наведеної у попередніх розділах цього рішення інформації Комісія вважає
встановленими та доведеними такі факти.
Гушан В.А. був
старшим групи прокурорів у кримінальному провадженні № (конфіденційна інформація) у якому йому, після набуття цього статусу, стала відома інформація про
здійснення стосовно особи НСРД, їх
результати, а також результати досудового розслідування.
Одночасно із цим, не
вдаючись у подробиці досудового розслідування у кримінальному провадженні,
Комісія відмічає, що прокурор допустив позаслужбові стосунки із особою якої
стосувалася установлена та повідомлена ним службова інформація, що підтверджено
аудіо записами розмов між Гушаном В.А.
та ОСОБА_2, достовірність яких не заперечено прокурором.
Комісією враховано
доводи прокурора про те, що наразі відсутні відомості, які вказують на
результати досудового розслідування кримінального провадження, пов’язаного із
сферою охорони державної таємниці, так само
і відомості про будь-яке кримінальне провадження, досудове розслідування
у якому здійснюється у сфері службової діяльності.
Отже не вдаючись до
питань здійснення досудового розслідування у кримінальному провадженні
розпочатому за фактом розголошення державної таємниці (№ (конфіденційна інформація)), проте аналізуючи установлені у дисциплінарному провадженні факти Комісія
дійшла до консолідованого висновку про те, що прокурором Гушаном В.А. усупереч
вимог статті 19 Закону № 1697-VII,
статей 12, 21 Кодексу професійної етики та поведінки прокурорів, за обставин
викладених у дисциплінарній скарзі та встановлених у дисциплінарному
провадженні вчинено дисциплінарні
проступки, передбачені пунктами 5, 6 частини першої статті 43 Закону
№ 1697-VII (дії які порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та
незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури; одноразове грубе порушення правил
прокурорської етики.
Вчинення прокурором Гушаном В.А. дисциплінарних проступків підтверджено
його поясненнями, поясненнями Вознюка С.Г., аудіозаписами розмов між Гушаном
В.А. та ОСОБА_2, окремими матеріалами кримінальних проваджень № № (конфіденційна інформація), іншою інформацією отриманою
під час дисциплінарного провадження.
Оскільки
дисциплінарний проступок Гушана В.А вчинено у період другої половини лютого
2024 року по 08 березня 2024 року, то встановлений частиною четвертою статті 48 Закону № 1697-VII
строк для
прийняття Комісією рішення про притягнення його до дисциплінарної
відповідальності не минув.
Визначаючи вид
дисциплінарного стягнення, що може бути застосовано
до прокурора Гушана В.А., з огляду на вимоги частини третьої статті 48 Закону
№ 1697-VII, Комісією взято до уваги характер проступків, очевидне недодержання
прокурором вимог законів та нормативно-правових актів,
наслідки, що проявилися у заподіянні шкоди авторитету органам прокуратури,
особу прокурора, ступінь його вини, обставини вчиненого діяння, а також
враховано позитивну характеристику прокурора, відсутність дисциплінарних
стягнень і тривалий час роботи в органах прокуратури.
Окрім цього, зважаючи на
характер вказаних дисциплінарних правопорушень Комісією взято до уваги
поведінку прокурора
Гушана В.А. під час зустрічей із Вознюком С.Г., яка не вказувала на вчинення
ним будь-яких активних дій, ініціатором зустрічей був саме ОСОБА_2, яким і
висловлювалася пропозиція прокурору щодо вчинення ним протиправних дій, а також
недопущення ним настання будь-яких негативних наслідків для кримінального
провадження.
З огляду на вказане
Комісія дійшла висновку про можливість накладення на прокурора Гушана В.А. стягнення у виді заборони на строк на один
рік
на переведення до органу прокуратури вищого рівня та на призначення на вищу
посаду в органі прокуратури, в якому прокурор обіймає посаду, яке є
пропорційним вчиненим ним проступкам.
Інших обставин, що мають значення
для прийняття рішення у дисциплінарному провадженні, не встановлено.
На підставі викладеного,
керуючись статтями 43, 47–50, 77, 78 Закону № 1697-VII, пунктами 108, 110–112, 115–117 Положення про порядок роботи
відповідного органу, що здійснює дисциплінарне провадження, Комісія
ВИРІШИЛА:
Притягнути прокурора
Березівської окружної прокуратури
Одеської області Гушана Володимира Анатолійовича до
дисциплінарної відповідальності та накласти на нього дисциплінарне
стягнення у виді заборони на переведення до
органу прокуратури вищого рівня та на призначення на вищу посаду в органі
прокуратури, в якому прокурор обіймає посаду, строком на один рік.
Копію рішення
направити керівнику Одеської обласної прокуратури для застосування накладеного
дисциплінарного стягнення, прокурору Гушану В.А. та керівнику окружної
прокуратури у якій прокурор обіймає посаду.
Прокурор може
оскаржити рішення, прийняте за результатами дисциплінарного провадження, до адміністративного
суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, або до Вищої
ради правосуддя протягом одного місяця з дня вручення йому чи отримання ним
поштою копії рішення.
Головуючий |
|
Максим РАДЗІВОН |
|
|
|
Члени Комісії |
|
Світлана БОБРОВНИК |
|
|
Олег БУЛУЛУКОВ |
|
|
Ніна ГАРБУЗА
Катерина КОВАЛЬ
Дмитро КУРИЛЕНКО
Віталій МАВРОДІ |
|
|
Євгенія МНИШЕНКО
|
|
|
Тетяна СТЕПАНОВА
|