06.08.2024

Рішення №99дп-24


Про накладення дисциплінарного стягнення на прокурора відділу (з місцем дислокації у м. Херсон) відділу нагляду за додержанням законів регіональним органом безпеки та процесуального керівництва і публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях щодо злочинів вчинених в умовах збройного конфлікту (з місцем дислокації у м. Херсон) прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя Горощенка М.М.

 
кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокурорів

РІШЕННЯ
№99дп-24

06 серпня 2024

Київ

Про накладення дисциплінарного стягнення на прокурора відділу (з місцем дислокації у м. Херсон) відділу нагляду за додержанням законів регіональним органом безпеки та процесуального керівництва і публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях щодо злочинів вчинених в умовах збройного конфлікту (з місцем дислокації у м. Херсон) прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя Горощенка М.М.


Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокурорів (далі – Комісія), у складі: головуючого Гнатіва А.Я., членів – Житного О.О., Захарової  О.С., Отвіновського П.Л., Поліщука В.В., Стуконога О.І., Томак М.В., Цуркана М.І., Юзькова О.В., розглянувши висновок про наявність дисциплінарного проступку у діях прокурора відділу (з місцем дислокації у м. Херсон) відділу нагляду за додержанням законів регіональним органом безпеки та процесуального керівництва і публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях щодо злочинів вчинених в умовах збройного конфлікту (з місцем дислокації у м. Херсон) прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя Горощенка М.М. у дисциплінарному провадженні №  07/3/2-366дс-47дп-24,

У С Т А Н О В И Л А:

1. Відомості про прокурора, стосовно якого здійснюється дисциплінарне провадження

Горощенко Михайло Миколайович в органах прокуратури працює з 2001 року дотепер.

Із 05 квітня 2023 року обіймає посаду прокурора відділу (з місцем дислокації у м. Херсон) відділу нагляду за додержанням законів регіональним органом безпеки та процесуального керівництва і публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях щодо злочинів вчинених в умовах збройного конфлікту (з місцем дислокації у м. Херсон) прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя.

Присягу працівника прокуратури склав 04 лютого 2011 року. З положеннями Кодексу професійної етики та поведінки прокурорів ознайомлений 23 квітня 2021 року.

Характеризується позитивно. Дисциплінарних стягнень не має.

2. Відомості щодо етапів дисциплінарного провадження

До Комісії 03 травня 2024 року надійшла дисциплінарна скарга виконувача обов’язків керівника Генеральної інспекції Офісу Генерального прокурора Дзюби І.І. про вчинення дисциплінарного проступку прокурором Горощенком М.М.

Автоматизованою системою дисциплінарну скаргу цього ж дня розподілено члену Комісії Захаровій О.С., якою 09 травня 2024 року прийнято рішення про відкриття дисциплінарного провадження № 07/3/2-366дс-47дп-24.

Копію згаданого рішення надіслано прокурору, стосовно якого відкрито дисциплінарне провадження, а також особі, за скаргою якої відкрито провадження.

За результатами перевірки членом Комісії Захаровою О.С. 03 липня 2024  року складено висновок про наявність дисциплінарного проступку у діях прокурора Горощенка М.М., який із зібраними матеріалами передано на розгляд Комісії.

Далі скаржника та прокурора Горощенка М.М. належним чином повідомлено про час і місце засідання Комісії.

17 липня 2024 року прокурор Горощенко М.М. на засідання Комісії не з’явився, про причини неявки не повідомив.

17 липня 2024 року Комісією перенесено розгляд висновку про наявність дисциплінарного проступку у діях прокурора Горощенка М.М. на 06 серпня 2024 року та на виконання пункту 108 Положення про порядок роботи відповідного органу, що здійснює дисциплінарне провадження, прийнято протокольне рішення про продовження строку його розгляду на один місяць.

У засіданні Комісії, яке відбулось 06 серпня 2024 року, від скаржника взяв участь прокурор відділу запобігання правопорушенням в органах прокуратури управління внутрішньої безпеки Генеральної інспекції Офісу Генерального прокурора ОСОБА 1, який доводи дисциплінарної скарги підтримав та просив притягнути Горощенка М.М. до дисциплінарної відповідальності.

Прокурор Горощенко М.М. взяв участь у засіданні Комісії особисто, з висновком члена Комісії частково погодився, просив закрити дисциплінарне провадження за малозначністю.

3. Зміст дисциплінарної скарги

Скаржником у дисциплінарній скарзі зазначено, що прокурор Горощенко М.М. несвоєчасно подав декларацію доброчесності прокурора (далі – Декларація), чим порушив Порядок проведення таємної перевірки доброчесності прокурорів, затверджений наказом Генерального прокурора від 29 грудня 2022 року № 293 (далі – Порядок № 293).

За таких обставин скаржник вважав, що в діях прокурора Горощенка М.М. вбачаються ознаки дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 5 частини першої статті 43 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697-VII (далі – Закон № 1697-VII) – вчинення дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури.

4. Обставини, встановлені під час провадження

Заслухавши члена Комісії Захарову О.С., пояснення представника скаржника, прокурора Горощенка М.М., вивчивши висновок, дослідивши матеріали перевірки, Комісією встановлено таке.

Із вимогами Порядку № 293, обов’язком щорічної подачі Декларації та пам’яткою щодо порядку її подання прокурора Горощенка М.М. ознайомлено 11 та 31 січня 2024 року, що підтверджено скриншотом з інформаційної системи «Система електронного документообігу органів прокуратури України» (далі – ІС «СЕД») про спрямування йому на ознайомлення листів від 10 січня 2024 року № 07-79ВН-24, від 30 січня 2024 рок №07-191ВН-24 та наданими особисто ним поясненнями.

Згідно з відомостями Підсистеми подачі декларацій доброчесності прокурора на офіційному вебсайті Офісу Генерального прокурора (далі – Підсистема) Горощенко М.М. з 01 січня до 31 березня 2024 року в особистий кабінет користувача системи не входив.

Уперше такий вхід ним здійснено 11 квітня 2024 року о 16 год 43 хв після надсилання йому запиту Генеральної інспекції Офісу Генерального прокурора від 10 квітня 2024 року № 17/1/1-30703вих-24 про надання інформації щодо причин неподання Декларації. Пізніше, в цей же день, ним заповнено та подано Декларацію.

Листом від 29 квітня 2024 року № 98187-24 Горощенком М.М. щодо причин несвоєчасного неподання Декларації повідомлено Генеральну інспекцію Офісу Генерального прокурора, що Декларацію за 2023 рік у передбаченому законом вигляді подав із запізненням на 10 днів. Вказане порушення вчинено не умисно, оскільки помилково вважав, що Декларацію подано ним раніше, у зв’язку з чим вектор своєї уваги змістився і був направлений на подання щорічної декларації про доходи, а також підготовку відповідних документів з обліку показників роботи галузевого відділу прокуратури автономії за результатами роботи у І кварталі 2024 року. 

5. Пояснення прокурора

Під час проведення перевірки відповідно до вимог Закону № 1697-VII та Положення про порядок роботи відповідного органу, що здійснює дисциплінарне провадження, прокурору Горощенку М.М. направлено запит для отримання інформації, необхідної для перевірки доводів дисциплінарної скарги, однак він не скористався передбаченим правом та пояснень під час перевірки не надав.

У засіданні Комісії прокурор Горощенко М.М. визнав факт подачі Декларації із запізненням на 10 днів зазначивши, що вказане порушення вчинено не умисно, оскільки помилково вважав, що Декларацію ним подано у січні 2024 року. Також прокурор Горощенко М.М. просив закрити дисциплінарне провадження за малозначністю.

6. Правові джерела, що підлягають застосуванню, та мотиви ухвалення Комісією рішення

Правові засади організації і діяльності прокуратури України, статус прокурорів, загальні права і обов’язки прокурора визначено Законом № 1697-VII.

Відповідно до статті 3 Закону № 1697-VII діяльність прокуратури ґрунтується на засадах законності, справедливості, неупередженості та об’єктивності.

Загальні права та обов’язки прокурора визначені статтею 19 Закону № 1697-VII. Так, згідно з пунктом 3 частини четвертої статті 19 Закону № 1697-VII прокурор зобов’язаний діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до частини п’ятої статті 19 Закону № 1697-VII прокурор зобов’язаний щорічно проходити таємну перевірку доброчесності.

Подання Декларації врегульовано Порядком № 293.

Пунктами 1, 2 розділу ІІ Порядку № 293 передбачено, що щорічна таємна перевірка доброчесності прокурорів проводиться на підставі частини п’ятої статті 19 Закону № 1697-VII; проходження таємної перевірки доброчесності полягає у щорічному поданні прокурором Декларації.

Пунктом 3 розділу ІІ Порядку № 293 встановлено, що кожен прокурор щороку з 01 січня до 31 березня (включно) зобов’язаний особисто шляхом заповнення на офіційному вебсайті Офісу Генерального прокурора подати Декларацію за формою і правилами, визначеними додатком 1 до Порядку.

Відповідно до абзацу 2 пункту 7 розділу ІІ Порядку № 293 неподання, несвоєчасне подання прокурором Декларації без поважних причин вважається невиконанням обов’язку, передбаченого частиною п’ятою статті 19 Закону № 1697-VII, та може бути підставою для ініціювання дисциплінарної відповідальності.

Згідно з усталеною практикою Комісії, до діянь, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури, належать: вчинення дій, що містять ознаки корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших кримінальних правопорушень; керування транспортними засобами у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння або відмова від проходження огляду з метою виявлення стану сп’яніння та ненадання документів, які підтверджують, що прокурор не перебував у такому стані; неподання або несвоєчасне подання прокурором без поважних причин декларації доброчесності прокурора; подання в декларації доброчесності прокурора недостовірних (у тому числі неповних) тверджень; умисне приховування достовірної інформації про вчинення іншим прокурором дій, що порушують Присягу прокурора чи вимоги Кодексу професійної етики та поведінки прокурорів; протиправні позаслужбові стосунки - використання прокурором своїх службових повноважень або службового статусу та пов’язаних із цим можливостей на користь своїх приватних інтересів або приватних інтересів третіх осіб; порушення прокурором вимог, заборон та обмежень, встановлених Законами України «Про запобігання корупції», «Про прокуратуру», добровільне перебування прокурором в умовах воєнного часу на території ворожої держави, перехід на сторону ворога або вчинення діянь в інтересах ворога або окупаційної влади.

Отже, оцінивши діяння прокурора Горощенка М.М. на предмет відповідності наведеним вимогам, Комісія вважає, що в них наявні порушення чинного законодавства з огляду на таке.

Так, дисциплінарне провадження стосовно прокурора Горощенка М.М. відкрито у зв’язку з вчиненням ним дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури.

Це означає, що дисциплінарним проступком прокурора необхідно вважати протиправну, винну дію або бездіяльність, прийняття рішення чи його неприйняття, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні прокурором своїх посадових обов’язків та інших вимог, встановлених Законом та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосовано дисциплінарне стягнення.

Тому, зазначені у дисциплінарній скарзі діяння прокурора Горощенка М.М. слід розглядати через призму їх відповідності чи невідповідності вимогам законів та нормативно-правових актів.

Скаржник пов’язав факт вчинення Горощенком М.М. діянь, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури, з невиконанням ним вимог Порядку № 293 щодо строків подання декларації доброчесності прокурора, що призвело до направлення ним Декларації через 11 днів після закінчення строку її подання.

Комісією пояснення прокурора Горощенка М.М., надані ним на засіданні Комісії щодо причини несвоєчасного подання Декларації – «порушення вчинено не умисно, оскільки помилково вважав, що Декларацію ним подано у січні 2024 року» не вважає поважними, оскільки вони можуть свідчити лише про неналежну організацію ним свого робочого часу і не виправдовують пропущення строку на подання Декларації.

Перевіркою у дисциплінарному провадженні підтверджено факт несвоєчасного із запізненням на 11 днів подання Горощенком М.М. Декларації у 2024 році.

Також не виявлено об’єктивних обставин, які б перешкоджали Горощенку М.М. подати Декларацію в межах належного строку.

З огляду на викладене, Комісія дійшла до висновку, що прокурором Горощенком М.М., без поважних причин несвоєчасно подано Декларацію, порушено вимоги пунктів 3, 4 частини четвертої, частини п’ятої статті 19 Закону № 1697-VII, пунктів 1-3 розділу ІІ Порядку № 293, тобто вчинено дисциплінарний проступок, відповідальність за який передбачено пунктом 5 частини першої статті 43 Закону № 1697-VII, а саме, вчинення дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури, а відтак наявні підстави для притягнення його до дисциплінарної відповідальності.

Вчинення прокурором Горощенком М.М. дисциплінарного проступку підтверджено: відомостями, що містяться в дисциплінарній скарзі; витягом з переліку дій користувача Горощенка М.М. у Підсистемі; поясненнями Горощенка М.М. наданими ним у засіданні Комісії; листом Горощенка М.М. від 29 квітня 2024 року № 98187-24; копією Декларації прокурора Горощенка М.М. за період з 01 січня 2023 року до 11 квітня 2024 року, датованої 11 квітня 2024 року.

Бездіяльність прокурора Горощенка М.М. належать до триваючого правопорушення, а тому днем початку вчинення дисциплінарного проступку треба вважати 01 квітня 2024 року, тобто день, до якого Горощенко М.М. мав подати Декларацію, а завершення – 11 квітня 2024 року, день її подання.

Отже, встановлений законодавством строк для прийняття Комісією рішення про притягнення прокурора до дисциплінарної відповідальності, не минув.

При виборі виду дисциплінарного стягнення стосовно прокурора Горощенка М.М. враховано характер вчиненого ним дисциплінарного проступку, особу прокурора, ступінь його вини, обставини, що впливають на обрання виду дисциплінарного стягнення, характеристику прокурора, а тому Комісія дійшла висновку про можливість накладення на нього стягнення у виді догани, яке є пропорційним вчиненому ним проступку.

Інших обставин, що мають значення для прийняття рішення, не встановлено.

На підставі зазначеного, керуючись статтями 43, 47 – 50, 77, 78 Закону № 1697-VII, пунктами 29, 99, 101, 102 Положення про порядок роботи відповідного органу, що здійснює дисциплінарне провадження, Комісія,

В И Р І Ш И Л А:

Притягнути прокурора відділу (з місцем дислокації у м. Херсон) відділу нагляду за додержанням законів регіональним органом безпеки та процесуального керівництва і публічного обвинувачення у кримінальних провадженнях щодо злочинів вчинених в умовах збройного конфлікту (з місцем дислокації у м. Херсон) прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя Горощенка Михайла Миколайовича до дисциплінарної відповідальності та накласти на нього дисциплінарне стягнення у виді догани.

Копію рішення направити Генеральному прокурору для застосування накладеного дисциплінарного стягнення, керівнику прокуратури Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, прокурору Горощенку М.М., а також скаржнику.

Прокурор може оскаржити рішення, прийняте за результатами дисциплінарного провадження, до адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, або до Вищої ради правосуддя протягом місяця з дня вручення йому чи отримання ним поштою копії рішення.


Головуючий

 

Андрій ГНАТІВ

 

 

 

 

 

 

Члени Комісії

 

Олександр ЖИТНИЙ

 

 

Олена ЗАХАРОВА

 

 

Павло ОТВІНОВСЬКИЙ

 

 

В’ячеслав ПОЛІЩУК

 

 

Олег СТУКОНОГ

 

 

Майя ТОМАК

 

 

Михайло ЦУРКАН

 

 

Олександр ЮЗЬКОВ