09.07.2024
Рішення №81дп-24
Про накладення дисциплінарного стягнення на прокурора першого відділу процесуального керівництва управління процесуального керівництва досудовим розслідуванням у кримінальних провадженнях слідчих територіального управління Державного бюро розслідувань та слідчих регіональної прокуратури Одеської області Вербу І.М.
кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокурорів
№81дп-24
09 липня 2024
Київ
Про накладення дисциплінарного стягнення на прокурора першого відділу процесуального керівництва управління процесуального керівництва досудовим розслідуванням у кримінальних провадженнях слідчих територіального управління Державного бюро розслідувань та слідчих регіональної прокуратури Одеської області Вербу І.М.
Кваліфікаційно-дисциплінарна
комісія прокурорів (далі – Комісія, КДКП) у складі: головуючого
Гнатіва А.Я., членів – Житного О.О., Захарової О.С., Отвіновського
П.Л., Поліщука В.В., Стуконога О.І., Томак М.В., Цуркана М.І.,
Юзькова О.В., розглянувши висновок про наявність дисциплінарного проступку
в діях прокурора першого
відділу процесуального керівництва управління процесуального керівництва
досудовим розслідуванням у кримінальних провадженнях слідчих територіального
управління Державного бюро розслідувань та слідчих регіональної прокуратури
Одеської області Верби І.М. у дисциплінарному провадженні № 07/3/2-363дс-52дп-24,
У С Т А
Н О В И Л А:
1. Відомості
про прокурора, стосовно якого здійснюється дисциплінарне провадження
Верба Інна Миколаївна з січня 2011 року
працює в органах прокуратури Одеської області, з 08 травня 2020 року обіймає
посаду прокурора першого відділу процесуального
керівництва управління процесуального керівництва досудовим розслідуванням у
кримінальних провадженнях слідчих територіального управління Державного бюро
розслідувань та слідчих регіональної прокуратури Одеської області.
Відповідно до наказу прокурора
Одеської області від 24 лютого 2020 року № 396к перебуває у відпустці для
догляду за дитиною. Наказами керівника Одеської обласної прокуратури від 22 грудня 2022 року № 1911к та від 20
грудня 2023 року № 2107к Вербі І.М. надано та відповідно продовжено відпустку
без збереження заробітної плати як матері, дитина якої потребує домашнього догляду,
до 07 січня 2025 року.
Присягу працівника
прокуратури склала 25 липня 2014 року, з положеннями Кодексу професійної етики
та поведінки прокурорів ознайомлена 29 серпня 2017 року.
Характеризується
позитивно, дисциплінарних стягнень не має. Неодноразово заохочувалась
Генеральним прокурором.
2. Відомості щодо
етапів дисциплінарного провадження
До Комісії 03 травня
2024 року надійшла дисциплінарна скарга виконувача обов’язків керівника
Генеральної інспекції Офісу Генерального прокурора Дзюби І.І. (далі –
скаржник) про вчинення прокурором Вербою І.М. дисциплінарного проступку, яку
автоматизованою системою розподілено члену Комісії Житному О.О., яким 13 травня
2024 року прийнято рішення про відкриття дисциплінарного провадження
№ 07/3/2-363дс-52дп-24 та проведено перевірку викладених у ній обставин, а
10 червня 2024 року складено і передано на розгляд Комісії висновок про
наявність дисциплінарного проступку у діях прокурора Верби І.М.
Скаржника та прокурора Вербу І.М. своєчасно
та належним чином повідомлено про час і місце проведення засідання Комісії.
У засіданні
Комісії взяв участь представник скаржника – прокурор відділу запобігання
правопорушенням в органах прокуратури управління внутрішньої безпеки
Генеральної інспекції Офісу Генерального прокурора ОСОБА-1.
Прокурором Вербою І.М. до Комісії надіслано заяву про
розгляд висновку без її участі.
За вказаних
обставин Комісія, ураховуючи вимоги пункту 1 частини третьої статті 47 Закону України «Про прокуратуру» (далі – Закон
№ 1697-VII), прийняла рішення про розгляд висновку за відсутності
прокурора.
3. Зміст дисциплінарної скарги
Скаржник зазначив, що прокурор Верба І.М. зобов’язана щорічно
проходити таємну перевірку доброчесності та у період з 01 січня до
31 березня особисто подавати декларацію доброчесності прокурора (далі –
Декларація) за встановленими формою та правилами. Зазначені вимоги у поточному
році вона не виконала та подала Декларацію лише 13 квітня 2024 року.
За таких обставин скаржник вважав, що у
діях прокурора Верби І.М. вбачаються ознаки дисциплінарного проступку,
передбаченого пунктом 5 (вчинення дій, що
порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності,
неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів
прокуратури) частини першої
статті 43 Закону № 1697-VII.
4. Обставини, встановлені під час здійснення
дисциплінарного провадження
Заслухавши доповідача – члена Комісії Житного О.О.,
представника скаржника ОСОБА-1, який у повному обсязі підтримав доводи
дисциплінарної скарги та зазначив про наявність підстав для притягнення
прокурора Верби І.М. до дисциплінарної відповідальності, вивчивши висновок та
дослідивши матеріали дисциплінарного провадження, Комісія встановила таке.
Відповідно
до частини п’ятої статті 19 Закону № 1697-VII
та пункту 3
розділу ІІ Порядку проведення таємної перевірки доброчесності прокурорів,
затвердженого наказом Генерального прокурора від 29 грудня 2022 року
№ 293 (далі – Порядок № 293), Верба І.М. як прокурор зобов’язана
щорічно проходити таємну перевірку доброчесності шляхом заповнення з
01 січня до 31 березня на офіційному вебсайті Офісу Генерального
прокурора Декларації за встановленими формою та правилами.
З вимогами Порядку № 293 Верба І.М. ознайомлена, у 2023 році проходила
регламентовану Порядком № 293 перевірку доброчесності та своєчасно заповнювала
відповідну Декларацію. Так, Декларацію за 2022 рік вона подала 09 березня 2023 року.
Згідно з відомостями підсистеми перевірки декларацій Верба
І.М. у
період часу з 01 січня до 31 березня 2024 року в особистий
кабінет користувача системи не входила. Уперше в 2024 році вона здійснила такий
вхід лише 13 квітня 2024 року о 16 год 55 хв. та того ж дня заповнила
і о 17 год 05 хв шляхом накладання власного кваліфікованого електронного
підпису (далі – КЕП) підписала і подала Декларацію.
Прокурор
Верба І.М. не повідомляла письмово Генеральну інспекцію Офісу Генерального
прокурора й не подавала заповнену Декларацію у паперовому вигляді за формою і
правилами, визначеними додатком 1 до Порядку № 293.
Обґрунтованого
пояснення про причини несвоєчасного подання декларації до Офісу Генерального
прокурора прокурором Вербою І.М. не надіслано.
Водночас,
у поточному році вона своєчасно, а саме 29 березня 2024 року о 12 год 25 хв заповнила та подала до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених
на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (ведення якого
здійснює Національне агентство з питань запобігання корупції) декларацію особи,
уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
5. Пояснення
прокурора та інших осіб
Прокурор
Верба І.М. пояснила, що на теперішній час перебуває у відпустці з догляду за
малолітньою дитиною у зв’язку з хворобою останньої. За певних особистих та
сімейних обставин, у тому числі пов’язаних з військовою агресією російської
федерації та проведенням на території Одеської області активних обстрілів,
хворобою рідних та певними технічними складнощами вона, будучи обізнаною про
необхідність щорічного подання декларації, цього своєчасно зробити не змогла та
подала декларацію з порушенням строків, а саме лише 13 квітня 2024 року.
Свою провину
визнала та зобов’язалася неухильно дотримуватися вимог Закону № 1697-VII та наказів
Генерального прокурора і не допускати їх порушень у майбутньому.
Прокурор відділу управління внутрішньої
безпеки Генеральної інспекції Офісу Генерального прокурора ОСОБА-2 пояснив, що
відповідно до своїх функціональних обов’язків він є уповноваженою особою, яка в
межах компетенції та повноважень здійснює перевірку своєчасності та повноти
подачі прокурорами Одеської обласної прокуратури Декларацій.
У ході перевірки ним встановлено, що
прокурором Вербою І.М. несвоєчасно, а саме лише 13 квітня 2024 року здійснено
авторизацію та подачу Декларації шляхом накладення власного кваліфіковано
електронного підпису.
ОСОБА-2 зазначив, що від прокурора
Верби І.М. будь-яких письмових повідомлень про причини несвоєчасності подання
нею Декларації до Генеральної інспекції Офісу Генерального прокурора не
надходило. Лише під час перевірки з вказаного приводу вона поінформувала про
неможливість своєчасно подати декларацію у зв’язку з особистими сімейними
обставинами.
Заступник керівника Одеської обласної
прокуратури ОСОБА-3 пояснив, що з метою належного виконання вимог Порядку № 293
керівником Одеської обласної прокуратури підпорядкованим керівникам
підготовлено відповідні листи від 11 січня 2023 року № 07-36вих-6окв-23 та від
31 січня 2024 року № 07-120вих-33окв-24.
Прокурор Верба І.М. з 23 лютого 2020
року до теперішнього часу перебуває у декретній відпустці по догляду за
дитиною.
Відповідно до інформації управління
процесуального керівництва у кримінальних провадженнях слідчих територіального
управління Державного бюро розслідувань Одеської обласної прокуратури від 13
березня 2024 року № 31/1/3-186вн-23
прокурор Верба І.М. ознайомлена з Порядком № 293 та у 2023 році своєчасно подала відповідну
декларацію за 2022 рік.
Причини несвоєчасного подання
декларації доброчесності Вербою І.М. за 2023 рік йому невідомі.
Пояснення аналогічного змісту надав колишній
начальник галузевого управління Одеської обласної прокуратури ОСОБА-4.
6. Обставини, встановлені під час опрацювання
документів та інших матеріалів
Під час перевірки у дисциплінарному провадженні із Одеської
обласної прокуратури та Офісу Генерального прокурора Комісією отримано низку
документів та їх копій. За результатами їх опрацювання встановлено наступне.
Керівникам
обласних прокуратур надіслано листа Генерального прокурора від 25 січня 2023
року № 17/1/1-8вих-7окв-23 про дотримання вимог законодавства під час
проходження таємної перевірки доброчесності, до якого долучено Пам’ятку щодо
порядку подання прокурорами Декларацій доброчесності.
У зазначеному
листі викладено вимогу забезпечити ознайомлення всіх прокурорів, у тому числі й
тих, що перебувають на скорочених посадах у регіональних, місцевих і
прирівняних до них прокуратурах, із положенням Порядку, а також своєчасне
отримання ними електронних цифрових підписів та подання Декларацій.
На виконання
вищезазначеного листа Генерального прокурора керівником Одеської обласної
прокуратури першому заступнику, заступникам керівника обласної прокуратури,
керівникам структурних підрозділів обласної прокуратури та керівникам окружних
прокуратур надіслано листа від 11 січня 2023 року № 07-36вих-23 щодо порядку
проходження прокурорами таємної перевірки доброчесності та Пам’ятку Офісу
Генерального прокурора щодо порядку подання прокурорами декларації. Також
зазначеним листом зобов’язано ознайомити підпорядкованих прокурорів із Порядком
№ 293, про що до 01 березня 2023 року поінформувати обласну прокуратуру.
Аналогічним
листом керівника Одеської обласної прокуратури від 31 січня 2024 року №
07-120вих-22окв-24 заступників керівників обласної прокуратури, керівників
структурних підрозділів обласної прокуратури та окружних прокуратур зобов’язано
ознайомити з Порядком № 293 усіх підлеглих прокурів, у тому числі й тих, що
перебувають у відпустках по догляду за дитиною, забезпечити своєчасне отримання
ними електронних цифрових підписів та подання декларацій, про що до 29 березня
2024 року поінформувати відділ кадрової роботи та державної служби обласної
прокуратури.
На виконання
зазначеного доручення начальник управління Одеської обласної прокуратури ОСОБА-4
своїм листом від 13 березня 2024року поінформував начальника відділу обласної
прокуратури ОСОБА-5, що прокурора Вербу І.М. ознайомлено із Порядком № 293.
Відповідно до
отриманого з Офісу Генерального прокурора сформованого витягу з підсистеми
перевірки декларацій доброчесності прокурорів, який містить перелік дій
користувачів системи (загалом 29 записів), сесії та дії користувача з даними
«Верба Інна Миколаївна» вперше зареєстровано 09 березня 2023 року о
13:31 год та цього ж дня о 13 год 59 хв. Верба І.М. підписала і подала
Декларацію за 2022 рік. Останню сесію цього користувача зареєстровано 13 квітня
2024 року о 15 год 05 хв, коли вона підписала та подала відповідну Декларацію
за 2023 рік.
Згідно з наданою
Офісом Генерального прокурора паперовою копією Декларації прокурором Вербою
І.М. її заповнено особисто 13 квітня 2024 року за період з 01 січня
2023 року до 13 квітня 2024 року.
Відповідно до
протоколу перевірки кваліфікованого електронного підпису (витяг з Єдиного
сервісу криптографічних операцій від 20 травня 2024 року) користувачу Вербі
І.М. належить серійний номер сертифікату підписанта за (конфіденційна інформація) Кваліфікованого
надавача електронних довірчих послуг (далі – КНЕДП) органів прокуратури.
Окрім того,
переглядом загальнодоступної інформації у Єдиному державному реєстрі декларацій
осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування,
встановлено, що Верба І.М. у січні – березні 2024 року подала наступні
декларації:
– 30
січня 2024 року о 16 год 46 хв щорічну (за 2022 рік) декларацію особи, уповноваженої
на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
– 25
березня 2024 року о 19.00 год декларацію кандидата на посаду особи,
уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;
– 29 березня
2024 року о 12 год 25 хв щорічну (за 2023 рік) декларацію особи, уповноваженої
на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
7. Правові джерела, що підлягають застосуванню,
та мотиви прийнятого висновку
Правові засади організації і діяльності прокуратури України,
статус прокурорів, загальні права і обов’язки прокурора визначено Законом № 1697-VII.
Згідно з пунктами 3, 4 частини четвертої статті 19
Закону № 1697-VII прокурор зобов’язаний діяти лише на підставі, в межах та
у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, а також
додержуватись правил прокурорської етики, зокрема, не допускати поведінки, яка
дискредитує його як представника прокуратури та може зашкодити авторитету
прокуратури.
Відповідно
до частини п’ятої статті 19 Закону
№ 1697-VII прокурор зобов’язаний щорічно проходити таємну перевірку доброчесності.
Подання Декларації врегульовано Порядком № 293.
Пунктами 1,
2 розділу ІІ Порядку № 293 передбачено, що щорічна
таємна перевірка доброчесності прокурорів проводиться на підставі частини
п’ятої статті 19 Закону
№ 1697-VII; проходження таємної перевірки доброчесності полягає у
щорічному поданні прокурором Декларації.
Пунктом 3
розділу ІІ Порядку № 293 встановлено, що кожен прокурор щороку з
01 січня до 31 березня (включно) зобов’язаний особисто шляхом
заповнення на офіційному вебсайті Офісу Генерального прокурора подати
Декларацію за формою і правилами, визначеними додатком 1 до Порядку.
Згідно
з пунктом 7 розділу ІІ Порядку № 293 неподання,
несвоєчасне подання прокурором Декларації без поважних причин вважається
невиконанням обов'язку, передбаченого частиною
п’ятою статті 19 Закону
№ 1697-VII, та може бути підставою для ініціювання дисциплінарної
відповідальності.
Згідно зі сталою практикою КДКП дисциплінарним проступком
прокурора є протиправна винна дію або бездіяльність, прийняття рішення чи його
неприйняття, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні прокурором
своїх посадових обов’язків та інших вимог, встановленими Законом № 1697-VII та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може
бути застосоване дисциплінарне стягнення.
Тому зазначені у дисциплінарній скарзі діяння прокурора
Верби І.М. слід розглядати через призму їх відповідності чи невідповідності
вимогам законів та нормативно-правових актів.
Скаржник пов’язав факт вчинення Вербою І.М. дій, що порочать
звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності,
неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури,
з невиконанням нею вимог Порядку № 293 щодо строків подання декларації
доброчесності прокурора, що призвело до направлення нею Декларації через
тринадцять днів після закінчення граничного строку її подання.
До дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у
його об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та
непідкупності органів прокуратури, згідно з усталеною практикою КДКП належить, зокрема,
неподання або несвоєчасне подання прокурором без поважних причин Декларації.
Перевіркою
у дисциплінарному провадженні підтверджено факт несвоєчасного подання Вербою
І.М. Декларації у 2024 році. Водночас, не виявлено об’єктивних обставин, які б
перешкоджали Вербі І.М. подати Декларацію в межах належного строку. Наведені
Вербою І.М. причини його порушення не є поважними, оскільки вони можуть
свідчити лише про неналежне ставлення прокурора до виконання нею своїх
обов’язків з вказаного приводу, та не виправдовують пропущення строку на
подання декларації, яку прокурор мала можливість подати упродовж трьох місяців,
починаючи з січня 2024 року і до
31 березня 2024 року.
Комісія вважає, що прокурор Верба
І.М., несвоєчасно подавши Декларацію, порушила вимоги пунктів 3,
4 частини четвертої, частини п’ятої статті 19 Закону № 1697-VII, пунктів 1–3
розділу ІІ Порядку № 293, тобто вчинила дисциплінарний проступок, передбачений
пунктом 5 частини першої статті 43 Закону
№ 1697-VII, а
саме вчинення дій, що порочать
звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності,
неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів
прокуратури. Відтак,
наявні підстави для притягнення її до дисциплінарної відповідальності.
Вчинення прокурором Вербою І.М.
дисциплінарного проступку підтверджено:
– відомостями, викладеними у дисциплінарній скарзі виконувача обов’язків керівника
Генеральної інспекції Офісу Генерального прокурора Дзюби І.І.;
– поясненнями прокурорів Верби І.М.; ОСОБА-2, ОСОБА-3,
ОСОБА-4;
– витягом з
підсистеми перевірки декларацій доброчесності прокурорів, який містить перелік
дій Верби І.М. як користувача системи;
– листом виконувача обов’язків
керівника Генеральної інспекції офісу Генерального прокурора від 27 травня 2024
року № 17/1/1-43677вих-24;
– листом керівника Одеської
обласної прокуратури від 03 червня 2024 року № 07-657вих-24 та долученими до
нього копіями документів;
– копією Декларації прокурора
Верби І.М. за період з 01 січня 2023 року до 13 квітня
2024 року, датованої 13 квітня 2024 року;
– деклараціями
особи (кандидата на посаду особи), уповноваженої на виконання
функцій держави або місцевого самоврядування Верби І.М., поданими нею відповідно 30 січня 2024
року, 25 березня 2024 року та 29 березня 2024 року до Єдиного державного
реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або
місцевого самоврядування.
Оскільки вчинене
прокурором Вербою І.М. дисциплінарне правопорушення мало
місце 13 квітня 2024 року, встановлений частиною четвертою
статті 48 Закону № 1697-VII
строк для прийняття Комісією рішення
про притягнення його до дисциплінарної відповідальності не минув.
Надаючи комплексну оцінку встановленим під час перевірки у
дисциплінарному провадженні обставинам, Комісія вважає доводи дисциплінарної
скарги обґрунтованими та такими, що знайшли своє об’єктивне підтвердження.
Під час прийняття рішення у дисциплінарному провадженні щодо
виду дисциплінарного стягнення, з огляду на вимоги частини 3 статті 48
Закону № 1697-VII, Комісією взято до уваги характер проступку, його
наслідки, очевидність порушення, їх негативний вплив на професійний авторитет
прокурора та органів прокуратури, особу прокурора, ступінь вини, обставини, що
впливають на обрання виду дисциплінарного стягнення, службову характеристику,
професійний досвід та період роботи в органах прокуратури обставини, що впливають на обрання
виду дисциплінарного стягнення, перебування прокурора Верби І.М. у відпустці по
догляду за дитиною.
Із урахуванням зазначених обставин Комісія дійшла висновку,
що дисциплінарний проступок, який вчинено прокурором Вербою І.М., є підставою
для застосування до неї дисциплінарного стягнення у виді догани.
Інших обставин, що мають значення для прийняття рішення у
дисциплінарному провадженні, Комісією не встановлено.
На підставі викладеного, керуючись
статтями 43, 47–49, 50, 77, 78 Закону № 1697-VII, пунктами 108, 110–112, 115–117
Положення про порядок роботи відповідного органу, що здійснює дисциплінарне
провадження, Комісія
В И Р І Ш И Л А:
Притягнути прокурора першого відділу процесуального керівництва управління процесуального керівництва
досудовим розслідуванням у кримінальних провадженнях слідчих територіального
управління Державного бюро розслідувань та слідчих регіональної прокуратури
Одеської області Вербу Інну Миколаївну до
дисциплінарної відповідальності та накласти на неї дисциплінарне стягнення у
виді догани.
Копії рішення направити Генеральному
прокурору для застосування накладеного дисциплінарного стягнення, керівнику
Одеської обласної прокуратури та Генеральної інспекції Офісу Генерального
прокурора та прокурору Вербі І.М.
Прокурор може оскаржити рішення,
прийняте за результатами дисциплінарного провадження, до адміністративного
суду, територіальна юрисдикція якого
поширюється на місто Київ, або до Вищої ради правосуддя протягом одного місяця з
дня вручення їй чи отримання нею поштою копії рішення.
Головуючий Андрій
ГНАТІВ
Члени Комісії Олександр
ЖИТНИЙ
Олена
ЗАХАРОВА
Павло
ОТВІНОВСЬКИЙ
В’ячеслав
ПОЛІЩУК
Олег
СТУКОНОГ
Майя
ТОМАК
Михайло
ЦУРКАН
Олександр
ЮЗЬКОВ