19.07.2024

Рішення №91дп-24


Про накладення дисциплінарного стягнення на прокурора відділу забезпечення обвинувачення в регіоні управління підтримання публічного обвинувачення в суді Київської міської прокуратури Вжешневську М.В.

 
кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокурорів

РІШЕННЯ
№91дп-24

19 липня 2024

Київ

Про накладення дисциплінарного стягнення на прокурора відділу забезпечення обвинувачення в регіоні управління підтримання публічного обвинувачення в суді Київської міської прокуратури Вжешневську М.В.


Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокурорів, у складі: головуючого Гнатіва А.Я., членів – Житного О.О., Захарової О.С., Поліщука В.В., Отвіновського П.Л., Стуконога О.І., Томак М.В., Цуркана М.І., Юзькова О.В., розглянувши висновок про наявність дисциплінарного проступку в діях прокурора відділу забезпечення обвинувачення в регіоні управління підтримання публічного обвинувачення в суді Київської міської прокуратури Вжешневську М.В. у дисциплінарному провадженні № 07/3/2-369дс-41дп-24,

УСТАНОВИЛА:

 

1. Відомості про прокурора, стосовного якого здійснюється дисциплінарне провадження

 

Вжешневська Мадлен Володимирівна в органах прокуратури працює з жовтня 1996 року, а з 23 грудня 2020 року – на посаді прокурора відділу забезпечення обвинувачення в регіоні управління підтримання публічного обвинувачення в суді Київської міської прокуратури.

Присягу працівника прокуратури склала 10 лютого 2011 року.

З положеннями Кодексу професійної етики та поведінки прокурорів ознайомлена 15 вересня 2021 року.

Характеризується позитивно. Дисциплінарних стягнень не має.

 

2. Відомості щодо етапів дисциплінарного провадження

 

До Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів (далі – Комісія) 03 травня 2024 року надійшла дисциплінарна скарга виконувача обов’язків керівника Генеральної інспекції Офісу Генерального прокурора Дзюби І.І. про вчинення прокурором Вжешневською М.В. дисциплінарного проступку.

Автоматизованою системою розподілу дисциплінарних скарг для вирішення питання про відкриття дисциплінарного провадження дисциплінарну скаргу розподілено члену Комісії Війтовичу Л.М., яким 07 травня 2024 року прийнято рішення про відкриття дисциплінарного провадження № 07/3/2-369дс-41дп-24 та проведено перевірку викладених у ній обставин.

На підставі рішення Комісії від 03 червня 2024 № 17зп-24 та наказу голови Комісії від 03 червня 2024 року № 21, повторним автоматичним розподілом 05 червня 2024 року дисциплінарне провадження визначено члену Комісії Юзькову О.В.

За результатами перевірки членом Комісії Юзьковим О.В.  11 червня 202року складено висновок про наявність дисциплінарного проступку в діях прокурора Вжешневської М.В., який разом з матеріалами дисциплінарного провадження передано на розгляд Комісії.

На засідання Комісії 09 липня 2024 року своєчасно та належним чином повідомлена прокурор Вжешневська М.В. не з’явилася та повідомила, що не буде присутня на засіданні Комісії.

На підставі пункту 108 Положення про порядок роботи відповідного органу, що здійснює дисциплінарне провадження, Комісією ухвалено протокольне рішення про продовження розгляду висновку на один місяць.

Скаржника та прокурора Вжешневську М.В. повторно своєчасно та належним чином повідомлено про час і місце проведення засідання Комісії.

У засіданні взяв участь представник скаржника – прокурор відділу запобігання правопорушенням в органах прокуратури управління внутрішньої безпеки Генеральної інспекції Офісу Генерального прокурора ОСОБА 1, який скаргу підтримав та з висновком члена Комісії погодився.

Прокурор Вжешневська М.В. на засідання Комісії не з’явилася повторно, надіслала повідомлення, що не буде присутня на засіданні Комісії.

За таких умов Комісією, ураховуючи вимоги пунктів 1, 3 частини третьої статті 47 Закону України «Про прокуратуру» від 14 жовтня 2014 року № 1697- VII (далі – Закон № 1697-VII), прийнято рішення про розгляд висновку за відсутності прокурора Вжешневської М.В.

3. Зміст дисциплінарної скарги

 

Прокурор Вжешневська М.В. зобов’язана щорічно проходити таємну перевірку доброчесності та з 01 січня до 31 березня особисто подавати декларацію доброчесності прокурора (далі – Декларація) за встановленими формою та правилами. Однак зазначені вимоги вона проігнорувала та подала Декларацію лише 05 квітня 2024 року.

За таких обставин скаржник вважав, що в діях Вжешневської М.В. вбачаються ознаки дисциплінарного проступку, передбаченого пунктом 5 частини першої статті 43 Закону № 1697-VII, а саме – вчинення дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури.

          4. Досліджені Комісією джерела інформації та встановлені на їх підставі обставини

         Заслухавши доповідача – члена Комісії Юзькова О.В. та представника скаржника ОСОБА 1, вивчивши висновок, дослідивши матеріали перевірки, встановлено таке.

Відповідно до частини п’ятої статті 19 Закону № 1697-VII та пункту 3 розділу ІІ Порядку проведення таємної перевірки доброчесності прокурорів, затвердженому наказом Генерального прокурора від 29 грудня 2022 року № 293 (далі – Порядок № 293), Вжешневська М.В. зобов’язана щорічно проходити таємну перевірку доброчесності шляхом заповнення з 01 січня до 31 березня на офіційному вебсайті Офісу Генерального прокурора Декларації за встановленими формою та правилами.

З вимогами Порядку № 293 та обов’язком неухильного його дотримання Вжешневська М.В. ознайомлена в системі електронного документообігу 30 січня 2024 року.

Згідно з відомостями підсистеми перевірки Декларацій Вжешневська М.В. з 01 січня до 31 березня 2023 року (включно) в особистий кабінет користувача системи не заходила. Вперше такий вхід Вжешневська М.В. здійснила лише 05 квітня 2024 року о 1год 36 хв та в цей же день о 18 год 39 хв заповнила і подала Декларацію.

 

5. Пояснення прокурора

Із письмових пояснень Вжешневської М.В., наданих у дисциплінарному провадженні вбачається, що вона ознайомлена з вимогами законодавства щодо строків та форм подання Декларації. Підтвердила факт подання нею Декларації після крайнього терміну подачі, а саме 05 квітня 2024 року.

Несвоєчасність подання Декларації пояснила тим, що переплутала її з Декларацією особи, уповноваженої на виконання функцій держави, яку подала 12 березня 2024 року, а також іншими особистими обставинами (поганим самопочуттям та постійними консультаціями лікарів), унаслідок чого забула вчасно подати Декларацію.

 

6. Правові джерела, що підлягають застосуванню, та мотиви прийнятого висновку

Надаючи юридичну оцінку діям прокурора Вжешневської М.В., Комісія виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи прокуратури України та їх посадові особи зобов’язані діяти в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові засади організації і діяльності прокуратури України, статус прокурорів, загальні права і обов’язки прокурора визначено Закон № 1697-VII.

Згідно з пунктом 3 частини четвертої статті 19 Закону № 1697-VII прокурор зобов’язаний діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Відповідно до частини п’ятої статті 19 Закону № 1697-VII прокурор зобов’язаний щорічно проходити таємну перевірку доброчесності.

Подання Декларації врегульовано Порядком № 293.

Пунктами 1, 2 розділу ІІ Порядку № 293 передбачено, що щорічна таємна перевірка доброчесності прокурорів проводиться на підставі частини п’ятої статті 19 Закону № 1697-VII; проходження таємної перевірки доброчесності полягає у щорічному поданні прокурором Декларації.

Пунктом 3 розділу ІІ Порядку № 293 встановлено, що кожен прокурор щороку з 01 січня до 31 березня (включно) зобов’язаний особисто шляхом заповнення на офіційному вебсайті Офісу Генерального прокурора подати Декларацію за формою і правилами, визначеними додатком 1 до Порядку.

Згідно з пунктом 7 розділу ІІ Порядку № 293 неподання, несвоєчасне подання прокурором Декларації без поважних причин вважається невиконанням обов’язку, передбаченого частиною п’ятою статті 19 Закону України «Про прокуратуру», та може бути підставою для ініціювання дисциплінарної відповідальності.

При наданні оцінки обставинам цього дисциплінарного провадження Комісія діє виключно в межах компетенції, встановленої Законом № 1697-VII, тобто надає оцінку тим фактам, які можуть свідчити про наявність або відсутність в діях прокурора складу дисциплінарного проступку та ступінь його вини.

Згідно зі сталою практикою Комісії дисциплінарним проступком прокурора необхідно вважати протиправну, винну дію або бездіяльність, прийняття рішення чи його неприйняття, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні прокурором своїх посадових обов’язків та інших вимог, встановленими Законом № 1697-VII та іншими нормативно-правовими актами, за яке до нього може бути застосоване дисциплінарне стягнення.

Дисциплінарне провадження стосовно прокурора Вжешневської М.В. відкрито у зв’язку з вчиненням нею дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури.

До дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури, серед іншого, належать неподання або несвоєчасне подання прокурором без поважних причин декларації доброчесності  прокурора, що підтверджено усталеною практикою Комісії.

Скаржник пов’язав факт вчинення Вжешневською М.В. дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури, з невиконанням нею вимог Порядку № 293 щодо строків подання декларації доброчесності прокурора, що призвело до направлення нею Декларації через 5 днів після крайнього строку її подання.

Наведені Вжешневською М.В. причини несвоєчасного подання Декларації (через погане самопочуття та постійні консультації лікарів забула вчасно подати Декларацію, яку переплутала з Декларацією особи, уповноваженої на виконання функцій держави, поданою нею 12 березня 2024 року) не є поважними та такими, що об’єктивно перешкоджали Вжешневській М.В. подати Декларацію, оскільки вони не виправдовують пропущення строку на подання Декларації, яку вона мала можливість подати упродовж трьох місяців, починаючи з січня 2024 року, а не тільки 05 квітня 2024 року.

Таким чином, Комісія вважає, що прокурор Вжешневська М.В. несвоєчасно подавши Декларацію, порушила вимоги пункту 3 частини четвертої, частини п’ятої статті 19 Закону № 1697-VII, пунктів 1-3 розділу ІІ Порядку № 293, тобто вчинила дисциплінарний проступок, відповідальність за який передбачено пунктом 5 частини першої статті 43 Закону № 1697-VII, а саме, вчинення дій, що порочать звання прокурора і можуть викликати сумнів у його об’єктивності, неупередженості та незалежності, у чесності та непідкупності органів прокуратури, а відтак наявні підстави для притягнення її до дисциплінарної відповідальності.

Вчинення прокурором Вжешневською М.В. дисциплінарного проступку підтверджено:

- інформацією, викладеною у дисциплінарній скарзі виконувача обов’язків керівника Генеральної інспекції Офісу Генерального прокурора Дзюби І.І.;

- відомостями про ознайомлення Вжешневської М.В. 24 січня 2024 року з Порядком проведення таємної перевірки доброчесності прокурорів та зобов’язанням подавати Декларацію щороку з 01 січня до 31 березня;

- поясненнями Вжешневської М.В.;

- витягом з переліку дій користувача Вжешневської М.В. у підсистемі перевірки Декларацій;

- копією Декларації прокурора Вжешневської М.В. за період з 01 січня 2024 року до 05 квітня 2024 року, датованої  05 квітня 2024 року.

Оскільки вчинене прокурором Вжешневською М.В. дисциплінарне правопорушення має триваючий характер з 01 січня 2024 року до 05 квітня 2024 року, встановлений частиною четвертою статті 48 Закону № 1697-VII строк для прийняття Комісією рішення про притягнення її до дисциплінарної  відповідальності не минув.

При обранні виду дисциплінарного стягнення стосовно прокурора Вжешневської М.В. Комісія враховує характер вчиненого нею дисциплінарного проступку, її особу та ступінь вини, обставини, що впливають на обрання виду дисциплінарного стягнення, позитивну характеристику прокурора.

З огляду на викладене Комісія вважає, що застосування до прокурора Вжешневської М.В. дисциплінарного стягнення у виді догани є пропорційним  вчиненому нею дисциплінарному проступку.

Інших обставин, що мають значення для прийняття рішення, під час дисциплінарного провадження не встановлено.

На підставі викладеного, керуючись статтями 43, 47–49, 77, 78 Закону № 1697-VII, пунктами 110–112, 115, 117 Положення про порядок роботи відповідного органу, що здійснює дисциплінарне провадження, Комісія,

ВИРІШИЛА:

 

Притягнути прокурора відділу забезпечення обвинувачення в регіоні управління підтримання публічного обвинувачення в суді Київської міської прокуратури Вжешневську Мадлен Володимирівну до дисциплінарної відповідальності та накласти на неї дисциплінарне стягнення у виді догани.

Копію рішення направити Генеральному прокурору для застосування накладеного дисциплінарного стягнення, прокурору Вжешневській М.В. та  скаржнику.

Прокурор може оскаржити рішення, прийняте за результатами дисциплінарного провадження, до адміністративного суду, територіальна юрисдикція якого поширюється на місто Київ, або до Вищої ради правосуддя протягом одного місяця з дня вручення чи отримання ним поштою копії рішення.


Головуючий

 

         Андрій ГНАТІВ

 

 

 

 

 

 

Члени Комісії

 

         Олександр ЖИТНИЙ

 

 

 

 

 

 

 

 

       Олена ЗАХАРОВА

 

        

       Павло ОТВІНОВСЬКИЙ

        

 

 

         

 

 

         В’ячеслав ПОЛІЩУК

 

 

       

 

 

 

 

 

         Олег СТУКОНОГ

 

 

        

        

 

 

         Майя ТОМАК

 

 

 

        

 

 

         Михайло ЦУРКАН

 

 

 

 

         Олександр ЮЗЬКОВ